Monday, February 16, 2015

Day 4~Trip #adikkakak ke Djogja

Adoi...hari ni bertabah buat 2 entri sekaligus. Sebab lepas2 ni aku akan sibuk sesibuk sibuknya habaq hang. Nasib bek dah settle dah bayar Hotel untuk next trip. Macam biasa, pinjam kredit kad kakak aku. Aku memang tidak digalakkan pakai kredit kad. Kalau nak cari nahas, buat orang cari bogel kat padang mahsyar, bolehla apply satu. Aku boros weh...di akui!!!

Hari terakhir, kami keluar dari hotel jalan-jalan dan explore hotel je dulu. Duduk dah masuk 4 hari, langsung tak berpeluang nak explore hotel. Pukul 7 dah keluar jalan-jalan. Amik gambar kat tugu Jogjakarta. Tapi sebab siang, kalau rasa nak kena langgar pergilah berposing tengah-tengah jalan tu. Akhirnya amik gambar dari jauh aja...

Itulah tugu lambang, dan bukti aku datang Yogjakarta. Ko hado??? ~poyos sekejap~

Lepas amik gambar kat sekitar-sekitar sini, kami balik bilik rehat-rehat sementara tunggu pak supir datang. Pukul 7.50 kami turun angkut semua beg yang datang selim melim, bila balik mengandung lapan bulan itu. Sumbat dengan jayanya sebab tak beli luggage. Hebat azfa dan aznin. Berkira sungguh. Kami travel cara orang susah, bukan cara orang senang. Labur ja duit asalkan tak susah. Kami biar susah asalkan bergaya..~erk, ntah pape ntah..

First sekali lepas check out....kami mintak supir bawak kami ke Money Changer..yeay pak supir suka. Kami tukar duit dengan cepatnya, tak sempat pon pak supir deal amik TIPS..hehehehe Alhamdulillah lah, tukar wet kat Malaysia sama ja rate tukar kat sini. Ala lupa plak nama syarikat money changer ni. Dekat dengan Jalan Malioboro. Kata pak Haryanto sini paling okay ratenya. So far, Alhamdulillah. Sama ja dengan tukar kat Malaysia.

IKLAN:
~masa kat Bandung kami dah belajar dari kesilapan..selalunya kalau mintak supir tukarkan duit da mesti akan bawa tempat-tempat yang dia biasa pergi, dan rate nya akan jadi tinggi sebab dah campur ngan tips..kononnya dorang rekemen kita, so dapatlah tips kat dorang~ sangat tidak sihat cara begini

Lepas tu kami berkira-kira nak masuk tempat-tempat yang kami reject hari pertama tu...Taman Sari, Kota Gede, Kraton dll...adik aku memang tak suka masuk muzium, so aku rasa tak perlu kot masuk tempat2 macam ni. Aku ni memang suka dengar cerita2 dongeng ni, suka sejarah, sampai pening baca sejarah. Tapi, aku tak kisah pon kalau tak masuk tempat-tempat ni. Rasa tak rugi kot.

Jadinya kami singgah Kotagede jer, rasanya boleh jugak nak skip kalau nak skip. Kotagede ni tmpat produce barang-barang silver. Tapi honestly. Baik beli kat Malaysia jer barang-barang silver ni. Lagi cantik rasanya design kat Malaysia dan lebih murah rasanya di Malaysia. Design lebih moden. Tapi kalau nak membeli apa salahnya. Kat sini dorang tunjuk cara pembuatan barang-barang perhiasan berasaskan perak. Memang buat sendiri semua, ketuk sendiri, pateri sendiri, pattern sendiri. ohgosh sangat tabah pengusaha barang perak ni. Kami tak beli pape pon, just beli brooch je untuk bonda dan diri kami sendiri. Chewah...

Ni depan Taman Sari, berlagak je amik gambar depan tu, bukan bukak pon lagi tempat ni.~ngeeee

Kami pusing-pusing je kat kawasan sekitar ni, seronok jugak suasana Djogja di pagi hari. Macam-macam ragam manusia. Walaupon hari ni hari Sabtu, sekolah tak cuti yer. Diorang cuti hari Ahad je. Waaaaaaaaa.....tak bestnya. Hehehehhe...

Kemudian kami mintak pak supir bawak kami gi makan sebab perut dah berkeriuk2. Kami berhenti kat kedai PakMin ni, on the way ke Prambanan Temple... Best, makanan dia sedap...Makan nasi sop paha. Kat sinimostly pakai ayam kampung. Kalau yang tak suka ayam kampung, saya taktaula nak suggest makan apa. Ikan  memang langsung tak nampak muka pon sepanjang kat sini. Cuma satu ja lagi lom makan kat sini, nasi padang. Tak jumpa-jumpa pon lagi. Air macam biasa, dah jatuh cinta dengan es jeruk. Manis..Es jeruk ni limau ais la klu kat Malaysia. Hari first dah terkena air tape (air tapai rupanya)..memang nak muntah hijau rasa minum air ni. ~ngeeeee

Yang panjang-panjang tu tauhu.. sedap weh. Cicah kicap bango. ~kihkihkih

Next adalah Prambanan Temple. Temple Prambanan adalah temple lama untuk agama Hindu. Kompleks candi ni mengandungi lima candi-candi utama. Kat sini takdelah tinggi macam candi borobodur, setiap candi tu ada patung Tuhan agama Hindu. Dan binaan serca arca2 adalah menceritakan kebanyakannya adalah cerita Ramayana la, sama juga macam Candi Borobodur. Tapi yang menariknya, cerita di sebalik candi ini.

Candi Pramabanan di bina untuk serve Trimurti, tiga dewa utama agama Hindu iaitu Dewa Brahma (dewa pencipta), dewa vishnu (dewa pemelihara) dan dewa Siva (dewa pemusnah). Lagendanya, Candi Prambanan atau lebih dikenali Candi Loro Jonggrang, kisah Bandung Bondowoso yang minat gila dengan Puteri Loro Jonggrang. Tapi Loro Jonggrang tak layan. Tapi sebab Bandung Bondowoso ni beria sangat. Puteri pon bagi satu syarat yang mustahil. Bandung diperintahkan menyiapkan 1000 arca dalam satu malam. Bandung ni memang la terkenal dengan kedalaman ilmu (orang dulu2 kalau sebut ilmu opkoslah berkaitan dengan jin-jin bagai)..Dengan bantuan jin-jin dia hampir2 berjaya menyiapkan arca2 tersebut. Puteri naik cuak, dia perintahkan dayang-dayang dia tumbuk alu kuat-kuat nak bagi ayam berkokok. Bila ayam berkokok jer, jin-jin pon cuak. Aiseyman, tak dapat jugak siap satu malam. Tapi, tipu helah ni berjaya dihidu Bandung Bondowoso. Sebab marah sangat, dia sumpah Puteri Loro Jonggrang jadi arca yang ke 1000. Waa, tapi aku tak pasti kat mana arca Loro Jonggrang sebab aku rasa sama je semua arca-arca ni.

Tapi, di antara Borobodur ngan Prambanan, lagi cantikla binaan Prambanan rasanya. Dan kami panjat satu temple je. Rasanya temple Siwa kot. Di antara kelima-lima temple, Temple Siwa yang paling besar dan tinggi, dan ada arca Dewa Siwa di dalamnya. Nampak sangat orang dulu-dulu lebih sembah Siwa dari yang lain. Wallahualam..firasat akulah. Tapi kat sini panas lit lit...ada la dua tiga batang pokok rimbun, yang kat bawahnya ada kerusi malas tempat lepak-lepak. Tapi opkosla penuh dengan orang kan. Berpeluh peluh den kat sini. Bahang dia, memang wah...

Lepas ronda-ronda kat dalam kompleks ni, kami ronda-ronda sekitar, pahtu nampak ahjuma and ahjussi dok lepak2 tunggu tram, kamipon tumpang sekaki, beli tiket, naik tram pusing-pusing sekitar Prambanan Temple ni...selain kompleks utama, ada candi-candi lain lagi sekitar. Ahjuma n ahjusi tu memang turun ronda-ronda. Aku and adik just tengok dari jauh. Gila panas...

Dalam pukul satu cenggitu, kami dah abis round satu Kompleks Candi dan kawasan-kawasan sekitar tu. Tapi sempat juga kami pusing-pusing dan shopping-shopping kat pintu keluar kompleks candi. Okay, nasihat aku, kalau nak beli KEYCHAIN better beli kat sini. Sbbnya, pelbagai pilihan keychain di jual dengan harga 1000rupiah setiap satu. Aku sambar beg-beg guni tu, lepas mintak diskaun, dapat 5beg dengan harga 80000rupiah. Adik aku sambar beg besar macam aku. Murah dari yang aku beli kat Malioboro. Cumanya, mungkin sebab tak de sangat orang beli kat situ, beg nya pon ada kotor sket2. Lepas shopping-shopping kat kawasan jualan situ, kami pon gerak la nak ke Bandara. Sebab flight pukul 5petang. Dah tatau nak ke mana lagi dah, nak ke Djogja semula jauhla pulak. On the way tu berhenti makan kat kedai bakso. Makanan nya bolehlah, tak sedap mana pon. Pak Haryanto pon tak puas hati. Sebab tak sedap katanya.

Tengah makan hujan turun mencurah-curah, takut la pulak. Flight delay ke ape, atau cuaca buruk kat atas sana. Risau sangat. Tapi tawakkal je lah banyak-banyak. Pukul 2.30 dah tercongok kat Bandara. Dahla balai pelepasan tempat duduknya limited amat. Dan kaunter untuk bayar tax internasional tak buka-buka. Sudah....

Satu-satunya tempat lepak adalah kedai makan dalam tu. Sebab tadi makan bakso je, kami oder la nasi goreng dengan fries. Air coklat ais. Ingatkan sedap macam nasi goreng sebelum-sebelum ni. Tapi rasanya macam nasi goreng kat Malaysia. Sedap tapi nak makan nasi goreng jawa tu...uwaaaa...

Lepak dan lepak dan lepak dan lepak dan lepak....sampai rasa bosan....

Akhirnya kami pon naik flight dengan selamatnya. Sebab takde luggage so kami tak payah verify boarding pass pon. Kalau gi Krabi ada luggage ke tidak, kena verify jer, Kalau tak membebel orang airport tu. ermmm.....

Perjalanan balik agak menyeramkan, sebab berkali-kali cuaca tak elok, berkali-kali kami diminta seated tempat masing-masing dan pakai tali pinggang kaledar, berkali-kali kapal terbang bergegar langgar awan. Istigfar banyak banyak je lah. Dan tawakkal je. Alhamdulillah selamat touch down.

Expenses Untuk Hari Ke4

> Brooch Silver 125000rupiah
> parking kotagede  6000rupiah
> breakfast kedai pakmin 49000rupiah
> tiket prambanan 450000rupiah (2pax)
> air coke 10000rupiah
> shopping 140000rupiah
> tram 15000rupiah (2pax)
> makan bakso 51000rupiah
> bayar supir 2,400,000rupiah
> tips supir 200000rupiah
> makan di airport 122000rupiah
> tax airport 200000rupiah (2pax)

Trip ke Yogjakarta kami akhiri dengan penuh gembira...ooo yeay ooo yeay...

TOTAL EXPENSES FOR 4DAYS 3NIGHTS FOR 2PAX

=MYR2500.00..(sila bahagi dua kalau nak tahu bajet untuk sorang)

Suggestion Itenerari untuk 4h3m
Flight Kul 9pagi dari KLIA2

Day 1 (sampai pukul 12tghari)

> Candi Prambanan (candi dekat ngan Bandara/airport)
   (Kalau berminat boleh beli tiket Ramayana Show untuk malam)
> Check In Hotel
> Parangtritis
> Becak Berhias

Day 2
> Kraton2-Taman Sari-Kota Gede (buat laju2 kalau nak save masa-pd sy xbest pon tempat2 ni)
> Borobodur
> Merapi

> Singgah amik gambar Gadjah Mada Universiti
> Malioboro

Day 3
> Daeng Plateau

Day 4
> Gunung Kidul Trip

Flight balik kul 5ptg (ada kat bandara dalam kul 3.30ptg) sbb nya tempat bayar tax internasional tu bukak lambat. Macam kami flight kul 5ptg, kaunter tiket buka kul 4ptg cenggitu)

Untuk lebih info sama ada boleh ke tidak itenerari ni di laksanakan, silalah berhubung dengan supir anda. Kadang-kadang diorang akan bagi cadangan yang melonggarkan kerja diorang. Kalau korang berkeras, pahtu diorang on je maksudnya bolehla tu. :) cer try cer try...hihihihi

Wak Lat said...

Salam. Hee seronoknya ke Jogja.

Azfa Bt Hj Baharudin said...

tiga lalat ~seronok jugak...ngeeeee~~

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

Kami dapat bagi harga yang berpatutan tentunya dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga tidak mengikat, kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)

1st day (pusat kerajinan gerabah Kasongan, Parangtritis beach, Pusat kerajinan kulit Manding)

11.15-11.45 airport
19.00-19.30 go to local resto
19.30-20.00 dinner
20.00-20.30 drop hotel

2nd day (Borobudur, Lava tour merapi using jeep, chocolate Tugu / monggo, Masjid mataram kotagede (bole diganti dengan pusat kerajinan batik), Pusat kerajinan perak kotagede)

08.00-09.30 go to borobudur
18.00-18.30 menuju local resto
18.30-19.00 dinner
19.00-20.00 drop hotel

3rd day (Kraton, Tamansari, Goa pindul, Indrayanti beach, Bukit bintang)

08.30-09.00 go to kraton
18.00-19.00 bukit bintang
19.00-19.30 dinner @bukit bintang
19.30-20.30 drop hotel

4th day (drop airport, bole mampir tempat oleh2)
tba c/out hotel
tba drop airport

Price start from: RM 482

All package types include:
• Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
• Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
• Driver
• Driver Meals
• Parking fees
• Tour guide
• Entrance ticket’s stated in itinerary
• Dinner and lunch based itinerary
• Documentation (by request)

Exclude:
• Airport taxes
• Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
• Additional menu for dinner / lunch (if included)
• Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

Wassalamualaikum Wr Wb

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...