Thursday, August 2, 2012

IFTAR ~10,11 dan 12 Ramadhan

Assalamualaikum..
gila dah berapa lama tak hapdate blog....lost count oledi sekang iftar ke berapa Ramadhan...starting from 2 days ago kot na....:)

dek kerana Ayoub dah berapa hari tak hapdate n memasak di rumah...semalam semalam makan KFC je, dah tym berbuka baru keje settle...en bear pon tingin nak makan KFC tetibe...so makan la, sorang satu dinner plate...tp aku makan 2 ketui ja OR, yg lain2 en bear la makan...kebulur katanya,seharian kat bengkel kete betulkan si Ayoub..Alhamdulillah, ayoub dah ok, n harap2 oklah hendaknye selama2nya...huhuhuhu

semalam lak masak simple2 jer, balik2 keje terus gotong royong bersihkan rumah yg macam kandang babi..tak seleso dah duk kat umah sendiri, dengan sampah tak berbuang..alamak!!!mmg tahap dewa kotor sampai en bear basuh pakai air paip kat dapur..sental minyak2 yg taknak kuar melekat rapi kat lantai..aku kan rajin!!!rajin inverted koma..sudahnye menyental sampai tak sedar kul 6.50ptg dah..so aku pon bersilat la, berlari2 mcm masak kat masterchef!!!bajet mcm kat mastechef la kunun..hahahahha

ni lah hasilnya...


sorry, gambaq tak cantek, pakai kamera henpon!!!..sempatla aku masak sup ayam+kentang....sambal tempe+kentang+tauhu...n ayam goreng biasa

kan aku dah cakap aku masak biasa2 ja....

n hari nie lagi sekali merempit laju2 sbb tak sadar kul 6.30ptg masa tgk citer korea kat opis tadi..hahahahha...bengong, nasib baik en bear lom balik, kalau tak mesti dia dah menjerit dr tgkap umah aku suh aku balik cepat kan...dah tau lambat, mmg ikan udang kambing dinosor dlm peti ais tak tais/longkah kan...mn nAk longkah kalau tak taruk air...so tepaksa la lg sekali perasan mcm kat pantri masterchef berlari satu Darussalam kan...akhirnya aku hanya sempat grab udang ja..hahahhaha

sepanjang perjalanan, atas moto aku dok selak buku resipi (dlm kepala hotak aku la, gila nak bawak moto sambil selak buku resipi..hahahha)..nasik semalam ada dlm peti, sebelum tdo tenggek nasik dlm rice kooker, akhirnya pagi2 terlajak tdo smpai lps azan..sudahnya nasik masuk peti...

nak buat ape ek????

mmmmmm

jadilah ini....


nasi goreng tomyam dan udang goreng tepung

Nasi Goreng Tomyam ~ tumbuk bawang putih+lada burung, panaskan minyak dalam kuali...pahtu tumis bahan tumbuk tadi, pahtu masukkan 2 sudu pes tomyam n sedikit cili giling...pahtu masukkan sayur2 (ikut suka korang)..dah naik minyak, masukkan nasik..kicap..dan goreng la sampai siap...hehehehhehe

Udang Goreng Tepung ~bersihkan udang (belah belakang buang taik dulu ahaks)..pahtu gaulkan dengan garam dan kunyit dan serbuk cili...masa nak goreng paling2kan atas tepung gandum...goreng dalam myk yg banyak(deep fry)...sekian....hotdog tu potong2 n goreng je lah...hehehehhe

mudah dan simple je resipi aku kan...

n dalam kelam kabut tu aku sempat beli kuih ni kat lif umah aku tadi..aku tak sampai ati tgk orang niaga takder org beli...padahal dah tggal berapa paket kuih je, mestilah laku...ye tak???hehehhehe


kuih seri ayu...5 ketul RM2.00...taktaulah sedap ke idak nie...lom makan lagi..aku tgh tggu en bear balik dr keje..makan sengsorang tak sedap lak!!!huhuhuhuhu

ANYEONG....


No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...