Tuesday, July 31, 2012

IFTAR ~8+9 Ramadhan

Assalamualaikum
Selamat Berpuasa Kepada Semua Pembaca Blog Saya

hahaha..dah berapa Ramadhan baru nak wish.ni gara2 asyik teringat2 si Yus dalm Karoot Komedia ckp Selamat Menyambut Bulan Puasa n si Johan suh si Tasha Shila cakap Romadhon..hahahha kelakar...

korang layan Karoot Komedia X tak???layan ;ah, best giler, mmg bergelak la korang..

ekceli entri ni combine sbb 8 Ramadhan lalu aku tak masak pon..hahahha..sebabnya???panjang kisahnya...semuanya pasal Ayoub buat hal kat tol Batu 3 Shah Alam..dekat 2 jam dok repair Ayoub tengah2 panas...gile mencabar..banyak giler pahala menahan haus tgh panas giler tu kan???huhuhuhu

sampai ke Maghrib menggayakan si Ayoub sampailah Ayoub selamat warded di bengkel...pergh siyes mencabar..nie pon tgh pening sbb mmgnye duit APC utk dia sorg je kan??huhuhuhu ayoub ayoub...suke wat hal tym2 mcm nie.mcm tau2 ja kami dpt rezeki lebih...

n kesudahannya berbuka kat kedai mamak je!!

tapi semalam 9 Ramadhan aku masak...walaupun bersilat berkungtau sorg2 kat dapur aku tak kisah..tak dapek membayangkan makan nasi mamak sampai RM20..huhuhu tak sedap pon ko..huhuhuu

semalam setelah beberapa lama kepingin..aku masak nasi ayam penyet...AZFA style....Bear cakap pass!!memang tak malu lah nak jamu orang..ooo yeaaa....hihihihi...Alhamdulillah menjadik walaupon mmg aku tak tengok resipi..ni bantai je kot..hasil penyelidikan lidah aku merasa beberapa kali ayam penyet Ria Cyberjaya...walaupon tak cukup bahan, menjadik..mkn sampai perut kami laki bini BOOOOLAAAATTT...hehehehhe


modal tak sampai sepuluh hengget ko...dpt makan sampai muntah.....

nak resipi tak???tapi ni aku masak cara aku lah..kalau tak sama macam yg kat kedai jgn la marah aku..ahaks!!!


AYAM PENYET
bersihkan ayam n then rebus...angkat setelah lembut dan lumurkan dengan garam dan kunyit serbuk..lepastu blend serai dan bawang(putih dan besar)..masukkan dlm ayam td..semasa hendak menggoreng, asingkan ayam ke pnggan lain dan tabur2kan tepung gandum/tepung beras...goreng sehingga masak

proses di ulangi untu menggoreng
TAUHU dan TEMPE GORENG


SUP KOSONG
masukkan garam/perasa, bawang putih blend+lada hitam bijik dan taburkan daun sup+daun bawang serta bawang goreng ke dalam air rebusan ayam tadi
sedia utk di hirup...hahahahha....



SAMBAL GORENG
sambal nie main tau....ini yg menentukan sedap ke idak set ayam penyet korang..hihihi..ni aku bantai ja, resipi aku sendiri..kalau jadi Alhamdulillah..hahahha tp bg kes aku cubaan kali pertama aku di puji en Bear..yahoooo!!!! sukses!!!!!!!!

cara2nya...jeng jeng jeng...
aku mula2 goreng sedikit belacan+ikan bilis dalam kuali..pahtu masukkan dalam blender, masuk cili buirung beberapa bijik n bawang putih pahtu blend....panaskan kuali, layukan bawang besar sebijik, pahtu masukkan cili boh sedikit (malas nak blend lada kering), n tuang bahan blend tadi....masukkan gula n garam dan sebijik buah tomato...tambah air sedikit dan masak hingga agak2 kering...masukkan serai yg dititik...siapppp....

yummy...cubalah anda pasti berhasil...
tak payah beli dah lepas nie..hahahhahaha

ANYEONG!!!


No comments: