Wednesday, July 25, 2012

IFTAR ~4 Ramadhan

Assalamualaikum
Entri lambat up sbb lps berbuka semalam terus makan ubat n tido..hari nie seharian berbungkus dalam selimut sbb demam+sakit kepala...mungkin sbb berjaga seharian hari ahad hari tue...n terpaksalah ponteng keje arinie sbb betul2 tak larat nak bukak mata plus demam plus sakit kepala..kalau setakat demam aku gagahkan jua ke opis.klu sakit kepala better xpyh kot g keje, sama ja effect mcm tak pegi..kang kejarkan masa, ada je fail terbengkalai kat meja...

apa nak jadi ngan aku...dah dua hari aku terlajak..langsung tak sahur kami laki bini....sedar2 mesti dah azan!!!dahla sakit tekak harini air pon tak sempat minum..ni baru 6.30 pagi perut dah berkeroncong...semalam demam xder selera nak makan tym berbuka..adoi bertahanlah wahai perut...

ermmm...ekceli walaupon demam aku tetap gagahkan diri masak utk berbuka..kan dah berikrar selagi boleh taknak menjejakkan kaki ke Pa.Ram terutamanya pa.ram Putrajaya...membazir kot sbb aku rasa takde benda yg sedap pon kat pa.ram putrajaya tue...taktau la berjaya ke idak misi aku nih...

hari ni tekak lain macam sket..nak makan nasi tomato la, nasi ayam penyet lah, nasi minyak lah, nasi lemak lah...tp semua yg aku sebut tak boleh nak di laksanakn sebab xcukup bahan...

so ape je yg boleh aku masak utk IFTAR hari ke 4 Ramadhan nie???

Taraaaa...ni yg aku berjaya masak!!!!
atas belas ehsan en bear yg tolong aku masak jugak esp tym bakar ayam...


NASI MARJERIN

mula2 aku masak nasik macam biasa, taruk air tapi kurangkan sedikit air...panaskan kuali, cairkan marjerin, sesambil marjerin mencair masukkan bawang, garam+perasa kalau nak taruk, bunga lawang, cengkih n kayu manis...bila marjerin dah cair, cepat2 tuangkan dalam periuk nasik tadi...kacau dan biarkan masak dalam periuk (rice cooker)

bear tak suka kalau masakan yg ada kayu balak n bunga cengkih lawang bagai nie...so sebelum serve cpt2 aku asing2kan bendalah nie....kalau dia tergigit matilah aku..comfirm kena reject

dan untuk lauk lak


AYAM BAKAR ALA NANDO's

perap ayam ngan serbuk cili, garam, gula, serbuk lada hitam, minyak zaitun, serbuk lada sulah, serbuk kari 
sedia untuk di bakar (sayur ikut suka hati kengkawan lah)

kalau ada sos Nando's comfirm sejibik rasa dia..huhuhu...


WEDGES berangan nak yg macam Nando's punya gak (jadi la jugak)

bersihkan kentang sebersih2nya dan potong kentang bentuk wedges (tak perlu buang kulit)...then rebus sampai empuk, jgn sampai lembik mcm dalam sup tue, sekadar lembutkan jer..
pahtu tapiskan, letakkan garam+serbuk cili+serbuk kari skit
pahtu taruk tepung kentucky klu ada, aku taruk tepung gandum ja...
pahtu taruk serbuk lada hitam yg tak hancur tu
goreng...dah siap...ley makan ngan CHEESE JALAPENO yg aku jual..

nak oder cheese powder???
ley tinggalkan pesanan di fb aku : azfa noona hj baharudin
emel : luvlyazfa@gmail.com


sepeket berharga RM13...kalau beli lebih dari 2 kita kowtimla harga okeh.... :)

sekian entri saya, jgn lupa oder cheese ya....

ANYEONG!!!!


No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...