Saturday, July 21, 2012

IFTAR ~1 Ramadhan

Alhamdulillah diberi kesempatan utk menyambut Ramadhan buat ke 30 tahun dalam hidupku...masih bernyawa dan masih berupaya menjalankan ibadah puasa...insyaAllah dapat penuhkan puasa utk tahun nie jugak...

macam tahun lepas aku mmg seboleh2nya taknak membeli juadah berbuka di bazaar ramadhan.aku cuba utk masak sendiri semua lauk yg aku teringin nak makan...salah satu sebab adalah utk berjimat cermat, yg kedua utk menajamkan skill bersilat kungtau di dapur dan yg ketiganya sbb en bear adalah sememangnya spesies makan kat rumah...##dia kureng sket makan2 kat luar berebut2 tempat duduk ngn orang...berasak2 kat bazaar..n klu beli benda kat bazaar kitorang mesti akan berbuka posa di tpi2 jalan berkonsepkan dating terbuka ditempat awam..sbb dia tak ske wak balik plastik2 bungkus makanan buat kecah kat umah##..hehehehe

apalah spesies encik bear...mmg spesies BERUANG...hehehehhe

hari ni ekceli teringin sangat nak makan spageti carbonara tue...tp bila memikirkan arini encik bear seharian kat bengkel mesti dia kebuluran setelah berpenat lelah..tambah2 pulak tadi tepon dia cakap most kereta semua nak major repair..benda yg susah2..tukar timing belt lah...itulah inilah...so dia kenalah dapatkan extra tenaga...tu yg lepas solat maghrib terus membungkang nie..terawih pon xdpt wat....kesian dia!!!!

setelah menyelongkar dapur..aku mendapati terdapat spesies haiwan berjanggut di dalam peti ais...idea pon datang n kecur2 liur tingat nak makan sotong bakar petai...yummy yummy...tak penah wat nie...selalu makan kat kedai esp kat muara sg duyung....mmg kecur beb bila teringat2....

inilah hasilnya...sbb xboleh rasa, aku hanya berharap agar sotong bakar petai aku menjadi spt yg aku kecur2kan...Alhamdulillah, instead of terlebih manis sket....yg lain2 mmg superb..en bear puji n mkn bertambah2....so sbb dah berjaya naklah bg resipi utk di kongsi beramai....hehehehehe


bahan2 dan cara membuat aku sekalikan...so carilah bahan2 tersembunyi yer dalam resipi aku nie....

sotong :- sotong aku beli yg sederhana besar 4 ekor #xsampai setengah kilo#..potong ikut suka ati, aku kelar2kan ajer sbb xnak telur sotong terkeluar masa membakar td...sotong td dibakar atas kuali leper dengan api sederhana dan dipaling2kan..letak minyak sket yer supaya tak melekat...meletup2 sotong aku...bau sedap...bakar kosong jer..xyah perap2...

lada berempah :- step (1) 6bijik lada kering di rebus/dicelur terlebih dahulu..pahtu blendkan lada kering td, 2ulas bawang putih, stgh bijik bawang besar, halia sket, n sejemput ikan bilis..tambah myk masak sket nak bg biji lada hancur masa blend...pahtu apa lagi blendlah...
step (2) bahan2 blend tadi di masukkan ke dalam kuali, masak dengan api sederhana tak perlu tambah minyak...tambah air sket, gula n garam secukup rasa...biarkan bahan2 tadi masak dlm kuali...teruskan membakar sotong td...
step (3) bila dah agak2 pekat kuah lada td tu, masukkan la sayur2 yg korang nak n opkoslah kena masukkan petai...kacau2 sebati..
step (4) taruk lada tadi tu kat sotong dan biarkan sotong masak bersama2 lada td...jgn sampai hangus mcm aku....

n opkos kena ada sayur sbb en bear pencinta sayur...utk sayur aku goreng baby kailan ngan fishcake


ok lah baby bear dah mtk air panas...so ca cin cau
n selamat mencuba

P/S : jangan membazir di bulan puasa ok!!!!


No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...