Friday, March 9, 2012

Grilled Lamb Pleasured :P

Due to kemalasan nak transfer gambar2 dr henpon murahku ke lappy murahku...akhirnya terbengkalai gitew jer niat nak hapdet menu dinner aku n Mr.Bear....dah lambat kot...ada yg dah rakam pon resipi nih. :P takpelah..aku nak taruk jugak2....
:)

ekceli ape yg terjadi adalah kecintaan ku n Mr.Bear terhadap kambing sudah tak dapat di bendung..maka dgn itew aku n beliau terbeli sekilo kambing dengan niat, kat Pasar Borong Selangor, xmahal pon sekilo baru RM24 kambing segar bukan frozen....nape ek terbeli sampai sekilo???baik g makan jer kat Kg Baru atau Kat Serdang tu mcm bulan2 sebelumnya....(macam dah rutin sebulan mesti sekali mkn kambing)...

alasannya

...xpuas lah uol....kitorangkan kuat makan *dang*...

oder selalu mestilah 3 pinggan kongsi2 aku n Mr.Bear n mmg kena kuar wet lebih jugaklah sbb makan lebih....kali nie nekad kami berlaki bini hanya berkambingkan masak sendiri punya...makan la smpai gedang *dang*
:)

apala nasib kambing nie????hehhehehe

meh cni aku kongsi resipi kami :)

mle2 korang of coz la kena beli kambing..suh org potong kambing tu potong2 utk Lamb Chop....nipis2..klu aku n Mr.Bear mmg ske bahagian2 yg tulang2 n ada lelemak..sbb nak menambahkan lemak yg sedia ada terternak..... :)

step pertama dalah basuh2 kambing tue, pahtu gaul2kan dgn minyak zaitun..tujuan myk zaitun adalah supaya daging tersebut dalam kondisi lembut n senang menyerap bahan2 marinate nnti...
pahtu marinated daging tersebut dgn (bawang besar, halia, bawang putih, beberapa bijik black pepper yg bijik) yg di blend+serbuk cili+serbuk lada hitam+sos tiram sket
garam+gula of coz yerr kena taruk, jgn buat2 ooopppsss terlupa lah....bappp tgn tu karang....:)
biarkan dlm freeze paling cepat tue sejam...aku semalaman aku biar dia marinate dlm fridge,,hamek ko....


beginilah rupanya..ini setelah di perap semalaman..baru aku kuarkan dr fridge tym gambar nie d ambil....
Pahtu panaskan ketuhar gelombang atau dlm bahasa saintifiknya OVEN....suhu tu aku taruk 200C tp ms bakar2 tu aku ubah2 sbb aku rs lambatnye lah nak masak...sampai tertidur2 nunggu...hehhehehe...cerita betul aku tak tipu...so korang pandai2lah yer..nak bakar atas dapur pon boley, pki grilled pan yg xmelekat tue, klu kuali leper buat roti jala pun boley....xsalah.....rs lg cepat kot...hihihihi terpulang kat korang....aku bakar pakai oven sbb nak riak sket....ekceli sbb xpenah guna oven rs bersalah lak kat oven tuh buat dia rs x di perlukan.... :)

Taruk minyak zaitun atas dulang pembakar...suka ati lah banyak mana pon...
pahtu susun2 la kekambing2 kacak tue kat dlm dulang...
pahtu bakar....sekian....tunggulah sampai masak.....


aku susun2 begini.....
Dan bila dah nak masak tue...tabur2kan lag tomato cherry yg dapnyerr tuh+capsicum+brokoli+++ske ati korang la nak taruk sayur aper pun ikut kesukaan memasing.....
dan hasilnya adalah -------------

oh kacak nya kamooooo....... :)
ok....utk side dishesnya pulak aku buat mashed potato....

mle2 kupas kentang2 US size...amboi....hehehhe aku mls nak kupas kulit so aku amik yg besar senang nak kupas...hehhehe...pahtu potong kecik2 supaya senang kamu kamu kamu nak melenyek nnti.....lps tu basuh bersih2 then rebuskan....sila tambah sedikit garam utk rasa.....

.....rebus....

.....toskan dan masuk dalam satu bekas.....
sambil lenyek tue taruk serbuk lada hitam sedikit+susu segar sikit(jgn bnyk sgt nnti terlalu gebu+lembik)+mayonis sket
dah siap mashed tomato nya..ataupun Whipped Potato..atau pun nama melayunya adalah kentang putar/lenyek

mmm..
aku ajar gravvynya pulak....
gravvy aku dah lain mcm rupanya sbb aku ikut ske ati aku jer...hihihihihi
tp sedap kan????
cepat angguk sape yg dah rasa tuh.....
perasan nya aku...
hehehhehehe

cr yg sepatutnya adalah 
mle2 cincang bawang besar+batang saderi/celery
renehkan dgn stok ayam
kemudian tapiskan amik stok ayam sahaja
(btg sederi+bawang td aku campak masuk dalam kambing bakar aku td)

sepatutnya cincang tp sbb tak paham soklan aku potong cam xbersalah jer....belasah jer...cooking is easy actually.....kata akar utk sedap masak adalah masak dengan hati bersih n niat nak bg org tersayang makan yg sedap2+kena ikhlas...insyaAllah mesti air tangan korang lah yg terbaikkk di alam universe.....
pahtu panaskan kuali
cairkan planta/mentega
sambil mentega mencair kena masukkan tepung gandum
sdikit demi sedikit jgn bg melekat kat kuali
sesambil tue, pahtu tuangkan pulak stok ayam td sedikit demi sedikit (jgn gelojoh klu nak hasilnya superb...amboi)
(amaun tepung gandum adalah berteraskan kepekatan gravvy yg korg nak+one more thing gambar tak dapat di snap sbb klu korang bc resipi nie semuanya ada perkataan sambil, maksudnya semua nya kena serentak pakai dua2 belah tgn..aku xpandai snap gmbar pki kaki ataupun pegang sudip pki kaki...harap maklum :P+pada masa buat gravvy ni Mr.Bear ngah sebukkkk sangat men game...)
pahtu korang masukkan plak serbuk black pepper+sos tiram+sos cili+kicap utk warna xyah banyak2....klu nak lg comel texture nya, blenderlah.....mcm baby food tuh..hihihihi
........dah stopppp.......

dah siap pon...klu korang ter memandai2 mcm aku jd lah mcm nie...
si bijak pandai dgn lajunya gi masukkan susu segar (okeh lagi) n mayonis...wawawawwa...berketul2....hihihihi..terpaksalah di blend..n bila susu di blend akan terhasillah buih2 macam teh tarikkkk baikkkk punya...hahahha...tp trust me still ley considerate rasa dia...ekceli the taste come out quite gooooood....
klu rasa x cukup side dish tersebut ley la rebus jagung ke, steam roti beger tu ker, ataupun wat coleslow....mcm na nak wat coleslow????
snang jerrr...potong jagung+kobis+++pape la sayur yg korang ske....aku ske tambah btg sederi+tomato mato mato matak cherry tu....pahtu taruk myk zaitun+mayonis+garam+serbuk lada hitam..gaul2 kan..senang jer kan..xpayah nak taruk cuka bagai...aku bg resipi senang yg bley wat kat umah jer...rasa tempting gak beb....biasalah...kita bukannya chef nak ada complete bahan br ley masak..hihihihi....


.......tipu kalau tak terliur.....
hehehehehhe







P/S : Masalahnya aku yg terliur.....Mr.Bear ku sayang...esok kita carik kambing yerrrr....

No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...