Friday, June 8, 2012

Kanak-kanak Yolk-ies!!!!!!

Menu #1 : Nasi Panas2 makan ngan TELUR MATA KERBAU, pahtu taruk kicap
Menu #2 : Nasi Putih ngan tomyam campur plus TELUR DADAR
Menu #3 : Nasi Goreng Pataya
Menu #4 : Nasi Goreng USA
Menu #5 : Meehun Goreng makan ngan TELUR REBUS (my favourite)
Menu #6 : Telur Bistik
Menu #7 : Tart TELUR (egg tart ~dappppp~)
Menu #8 : Scrambled Egg campur ngan mayonis n lada sulah, makan ngan baked bean+sosej
Menu #8 : Kuih Cara Berlauk (favourite en bear obes)
Menu #9 : half boiled EGG taruk kicap n lada sulah
Menu #10 : Roti John Putrajaya
Menu #11 : Sambal Tumis Telur (yg pecah punya bukan yg telur rebus) mak buat

Kalau tanya saya, mana satu daropada menu2 di atas adalah kesukaan saya...dengan kuat saya akan menjerit sambil angkat tangan tinggi2...SEMUA DI ATAS!!!!!



Saya adalah kanak2 Yolk-is...dari kecik makanan kesukaan saya selain ayam adalah TELUR ayam.Saya juga berkahwin dengan seorang pencinta telur ayam...klu g shopping, haruslah akan beli sepapan 30 biji telur ayam GRED AA..diulangi kami hanya beli telur ayam GRED AA...sbb kami memang penggemar telur ayam.lau takder ayam, haruslah second choice kitorg adalah telur ayam!!!!

tp itu kisah dulu, kisah rewind balik cerita, kisah recap2 zaman dolu2...

dah dekat setahun kot aku di sahkan x boley sentuh, bau, apatah lagi MAKAN telur ayam????kalau ada org goreng telur ayam terutamanya buat telur dadar ~aku akan merenyam yg amat2 sangat sampai rasa macam nak toreh siat kulit2 yg gatal tue~ persoalannya : adakah ini balasan tuhan??? sbb perbualan aku ngn en bear (last sekali) sebelum aku disahkan allergik telur ayam adalah di suatu petang sewaktu dalam perjalanan ke PASAR BORONG SELANGOR...tym tu hujan renyai2...dalam kesesakan ke S.Kembangan, en bear dah tak sabar nak g kedai Balaji utk memborong sepapan dua telur ayam...pahtu mulut aku yg choi pon berkata2 

"bear xyah beli telur ayam lg eh.ayang dah bosan..sekang tgk telur ayam pon ayg mcm nak muntah uwek2.....ayg rs dah tanak makan telur ayam lah..bear beli benda lain lak ek..." 
##baca dgn nada belagak sekali.....##

n en bear pon ckp 
"belagaknya, cakap mcm org kaya ja, tanak makan telur konon"

info sblm sambung cerita:
for uollss info, aku mmg dah 3 tahun ada penyait gatal2 kulit yg begitu dasyat sekali.mmg dasyat sbb en bear ckp badan aku dah penuh tatoo dek gatal2 yg tinggalan kesan....dah berapa kali gi pakar GH tp tak follow up sbb belagak bila dah baik langsung tanak jumpa doktor dah..dan benda gatal2 nie mmg macam tue..ni kali ke 3 bila dah gatal2 merayap satu badan, dia akan hilang...pahtu datang balik sampailah satu badan n hilang..n akan datang balik...

ni kali ke3 dah..dan dah gatal2 80% badan aku..tp kali ni teruk, sampai ke muka naik....

sangat tak tahan..macam beruk tergaruk2
tak boley berpeluh
tak boley panas melekit
tak boley memasak (tp yg ni aku tak boley layankan sangat sbb en bear suka makan kat rumah ~demi suami tercinta aku gagahkan diri memasak utk beliau~ solehah tak aku???hehehhehe)

dah bermacam2 cara aku cuba...aku jumpa pakar kat GH (xtaw punca jugak) juz bagi ubat gatal cream jek.pahtu gi jumpa sensei (tabib cina) dia caap jangkitan kuman...padahal klu mandi mmg sental abis smpai kuar kulit2 mati...tak jugak mati kuman...dia suggest ginseng tuk bersihkan darah n ubat sapu utk matikan kuman...alhamdulillah ok sket...pahtu siap pesan yg aku takley makan ayam (oh no), tak ley makan daging (okay) n also telur ayam (aiyok!!!!dang.....macam nak mati)

n aku tanak pecaya cakap tabib aku pon buat eksperiman..tahap kegatalan aku bila makan benda2 larangan td tue...aku try ayam (ok jer, xderla gatal sangat ~sedapkan ati~) aku try lak daging (mmg ada gatal gak..tp klu sket aku ley tahan insyaAllah) n last but not least aku try telur ayam (OMG mmg gatal mengenyam2 uollls..aiolllls mmg tak tahan)...sah aku allergik TELUR AYAM....

so smpai sekang dah dekat setahun aku tak sentuh telur ayam...n telur ayam pon tak pernah wujud dalam senarai barang2 dapur pn azfa n en bear lagi....berakhirlah kisah telur ayam sepapan di hati azfa....

en bear la kesian smpai kawan2 dia cerita, klu makan kat jamuan ada telur dadar or telur mata kerbau mmg dia akan hadap sebaik-baiknya tanpa berlengah lagi...kawan2 dia dah paham kenapa en bear aku jd pelahap terhadap telur!!!!kesian dia...neway tengs sbb sanggup korbankan kecintaan terhadap telur demi pn azfa yg di kasihi...ewahhhhh.....

n for pn azfa ~sekang klu tgk telur akan telan liur n kdg2 sampai melelah air liur tambah2 tengok telur mata goyang2 inul tue (telur mata tp telur kuning separuh masak)..gerammmmnya......

sangat teringin nak jamah telur dadar!!!!!!!!




P/S : Hargailah masa2 terindah anda bersama telur ayam!!!!!!!!!yummmehhhhhh!!!!!!!

No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...