Monday, September 15, 2014

Episode 7 ~ APRIL ~ TRIP #adikkakak ke KRABI, THAILAND

Third Day

Macam semalam pagi2 dah bangun, dan keluar cari makanan. Kali ni kami pergi ajak jauh. Ada sebelah kiri jalan sebuah kecik, ala2 kedai kat kampung. kami nampak jurujual pakai tudung, so apa lagi singgahlah. Alhamdulillah, kedai orang islam. ada nasi kuning2 tu, ada nasi kerabu. Aku and adik amik nasi kerabu. Sedap, teh ais dia pon sedap. Cukuplah untuk alas perut menampung aktiviti hari ni.

Hari ni hopping long tail boat ke 4 Island. 

Erm, hari ni aku and adik mengalami sedikit gangguan emosi dan trauma. Demi Allah, aku betul-betul trauma. Aku hampir2 mati lemas...nasib baik ada hamba Allah ni, omputeh, tarik tangan aku and adik. lepas tu takut malu semua ada. Nasib baik tak ramai orang kat situ time tu. kira longtail kami antara yang terawal sampai...Umur masih panjang, tak dapat aku bayangkan kalau salah seorang atau kedua2 kami mati lemas hari tu....Astagfirullahhalazim.









Tup Island adalah island yang paling cantik bagi aku..kalau ada masa memang nak datang lagi. Tenang sangat kat sini...Adik aku berjaya snorkel hari ni walaupon di gigi-gigi air jer..hehehhe jadilah..ku mmg xboleh..trauma kuat sangat2...sebulan jugak aku tak dapat tido bila teringat...





gambo memang banyak, tapi malas nya nak sorting. biasAlah bersepah2 gambo. maklumlah amik gambo pakai kamera henpon ja...malas nak bawak kamera besar2 ni...so pakai henpon ja lah...asalkan dapat amik gambo buat kenangan...

balik je dari island hopping...kami terus balik ke hotel. tak larat rasanya nak berjalan-jalan. berdengkot2 panjat tangga hotel. Tapi sebab sakit sangat kaki, aku mandi2 jer, terus ajak adik aku gi massage kaki.

sebelum massage amik package transport ngan hotel utk ke Krabi Nite Market. Mahal jugak 2 orang dlm rm40...Halal je lah.Lagipon malam ni malam last.So kami bleh shopping abiskan duit...nak beli souvenir sket utk kawan2..ngan souvenir utk diri sendiri jugak...

Krabi nite market ni takde lah hebat mana. cuma best sebab nak rasa kemeriahan. Rata2 pelancong/tourist mmg akan datang sini. Makanan mmg banyaklah sangat. kalau ikut rambang..memang semua aku bedal. peminat mangga macam aku, mmg macam2lah juadah berasaskan mangga. mmg rambang lah...kat sini, method dia senang je nak kenal mana halal n non halal..klu kat banner rentang kat kedai tu ada bulan bintang..in sha allah..halal...kalau tak halal tu wallahu'alam lah...

misi cari souvenir utk kawan dan diri sendiri berhasil.design tshirt kat krabi nite market ni ok sket dr design2 biasa kat aonang. tapi harga pon up la sengget dua hengget...

aku rembat beg sandang kat nite market ni...arga RM10 jer..kalau tahu beli beg ni je utk kawan2 terdekat...

Ushar2 apa aku rembat kat nite market ni:

keychain couple..me n sister..aku rasa orang2 thailand ni kreatip2...banyak benda comey kat thailand

padthai ni pada aku bolehlah...signature kat krabi nite ni

 pulut mangga sedap

nasi kuning ni sangat2 sedap..rugi beli satu jer

kupang goreng tepung ni sedap

Nak makan kat nite market pon boleh..ada disedikan tempat makan di tengah2 nite market siap pentas karaoke lagi..mmg crowded n happening...tp aku n adik bungkus2 je mkn kat bilik.sbb letih sangat...sementara tunggu van dtg pick up..haus, g rembat dua tiga botol air mineral kat 7eleven...best shopping jajan kat 7e ni.. seriously.. MURAH

Esoknya siap2, abiskan stok roti..kemas2 baju..bersedia utk di hantar pulang ke Airport...

Ok lah sekian dulu lah cerita aku kat Krabi..

Expenses aku ngan adik kat sana for 4d3n:

*flight return rm245/pax
*hotel Amorn Mansion (wifi laju) rm330
*island hopping+elephant trekking RM450
*sewa skuter RM20/day
*makan/minum/shopping/ngonyeh2/souvenir/massage

Total: RM2000 only for 2 pax
dgn harga tu aku n adik dapat beli kenang2an utk diri sendiri lagi..aku dapat shopping backpack/bag bahu/tshirt/seluar/dll

kan aku dah cakap. RM1000 sangat2 cukup utk travel ala2 backpackers ni.siap ada bawak balik duit Baht lagi, balance...yang penting kita dapat sampai...

Nak pi mana next????nanti kita stori mori lagi yer...

ANYEONG GUYSSS.....

 

1 comment:

anod said...

best nooo, lain kali ajak sama

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...