Monday, June 22, 2015

Ramadhan 2 ~ simple Nasi Goreng Seafood

Panas lit lit hari kedua Ramadhan ni, tekak pon haus dan perut berkeriuk keriuk. Tengahari pon dah low battery. Cepat betul bateri habis hari ke 2 ni. Aduh.. Kepala lak buntu nak masak apa. Baru hari ke 2 kakpa oi...

Tadi sahur masak nasi takdelah banyak, tapi terlebih-lebih nasi. Selalu masak dua pot habis je. Entah kenapa, sahur tadi kami laki bini tak lalu makan pulak. Padahal aku masak udang goreng lagi. Laki aku memang hantu udang, tapi sahur ni dia badmood lak. Nantoks le tu.

Balik-balik tengok periuk, nasi banyaknye lahai, and ada sotong dan udang. Otak ligat nak buat nasi goreng seafood. Teringin lak nak makan nasi goreng. Jadinya, menu aku hari ni, nasi goreng seafood cincai Azfa style..chewah, memang semua benda yang aku masak kan, style aku. Hahahaha...

Nasi Goreng Seafood tak yah resepi la kan??? Takpa lah, aku bagi juga...resipi agak-agak jer, tak tepat sangat...bagitau sepsiap in case korang buat tak jadi mcm aku..hahahaha





Bahan-bahan:
  • 2-3 mangkuk nasi putih
  • 1 biji bawang merah - saiz besar (ditumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 5-6 ekor udang (sederhana besar)
  • 4-5 ekor sotong (dipotong bulat)
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2-3 biji cili padi (jika mahu pedas)
  • Sedikit minyak masak
  • Garam dan secukup rasa


Cara-cara:
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumiskan bawang yang ditumbuk sehingga naik bau.
  2. Masukkan cili padi yang diketuk/hiris. Kacau rata.
  3. Kemudian masukkan sos tiram dan kacau lagi.
  4. Selepas itu masukkan sotong dan udang. Biarkan masak seketika.
  5. Tambahkan garam, dan serbuk perasa secukupnya.
  6. Akhir sekali, masukkan nasi dan gaul sekata. Boleh padamkan api.
  7. Hiaskan ikut suka (aku hias dengan hirisan telur rebus dan lobak masin goreng)
Wah hebat tak aku boleh tulis menu macam ni...sebenarnya main agak-agak je menu ni. Good luck memasak ye semua. Harap-harap dengan menu ringkas dari blog ni, dapat bagi idea nak berbuka apa untuk hari ni. Pening kan hari-hari kena pikir menu??? hehehehhee

Selamat berbuka puasa semua!!!! Salam Ramadhan...

No comments:

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...