Monday, June 22, 2015

Ramadhan 4 ~ Carbonara Ekstra Creamy Resipi Cincai Mincai + Grilled Dory Fillet Sos Lemon

Assalamualaikum semua...salam Ramadhan Kareem

Tunggu masa nak punchkad balik hari ini. Leh la update sikit menu semalam, iftar untuk hari ke empat. Semalam aku tak pasti kenapa aku parkinson amat. Kul 5petang lepas kemas2 umah aku dah lembik semacam. Mungkin panas sangat mengembek semalamnya.

Lepak kejap kat sofa, sesambil layan Running Man perut dah yak sedap dah. Apala perut aku ni wat hal sungguh la. Panas dalam rasanya. Usai je running man, aku g dapur tengok apa boleh di masak hari ini. Dah google resepi untuk dory fillet (tu je yang tinggal dalam peti ais), konfiden nak buat Dory Fillet dengan Sos Butter Lemon...alamak...butter lak takde. Dah siap war war kat bear arini nak masak ape. Comfirm dia kondem masakan aku nanti.

Dory tu ada dua keping je, bila potong jadilah 8 keping semuanya. Nampak macam banyak, tapi tetiba kuali buat perangai, melekat dory2 aku...aku dah tau kenapa. Nanti aku cerita kenapa melekat. Jadinya habis hancur ikan dory aku utk bakaran pertama, 2nd aku dah pandai dah. So dapatla selamatkan 4 ketul lagi tu. Untuk comey2 dok dalam pinggan tu. Erm...

Sebab parkinson(menggigil sebab tak sedap badan ke sebab lapor tahap gaban) apa benda pon buat tak jadi. Apa la Kakpa ni. Sampai cari marjerin pon tak jumpe. Dah siap makan lepas berbuka laki aku buka peti ais...ni ha marjerin, mata letak mana...adoiyai..dah kena sekolahkan...tepuk dahi sekali.


Ni la hasilnya Dory Fillet with Lemon Butter Sauce (Butter xde so ganti dengan olive oil)
Maka namanya berubah jadi Dory Fillet with Lemon olive oil Sauce

Purffff...apa pon tak boleh....senang sangat nak buat ni...cari bahan2 tersembunyi yer..jom kita tengok bahan dan cara2 nya:-

Dory
1. Potong ikut size yang anda sedap nak memandang, lumurkan dengan garam dan mix herb.
2. Panaskan kuali korang ~kalau ada non stick tu lagi better~ kuali ajaib bagai.keluarkan dari lemari semua.
3. Tekap ikan tadi dengan tisu dapur, kemudian lumurkan dengan tepung serbaguna/tepung gandum. Lumur tu tekap2..pastikan ikan tu kering. Kalau tak melekat2 macam aku tadi.
4. Cairkan butter/olive oil
5. Bakar/grilled kan ikan korang sampai masak (ikut suka korang suka macam mana)

Sauce
1. Cairkan butter dalam kuali.
2. Masukkan daun parsley yang dipotong dan bawang putih yang ditumbuk
3. Perah lemon banyak ikut suka hati korang.
4. Kacau2 sekejap, tuang atas ikan yang dah siap menunggu dalam pinggan.

yang di atas cara yang betul, apa yang jadi kat aku, aku panaskan olive oil, daun parsley dan bawang putih, kemudian perah lemon. 

Settle dah bab ikan yer...sementara dok bakar ikan tu, sekalilah rebus kentang ye. Rebus dengan garam sekali..Terpulang nak buang kulit dulu baru rebus atau rebus dulu baru buang kulit. Kemudian grill kan atas pan tu skali ngan ikan tu..tabur mixherb sikit. Sampai kekuningan angkat. Siap kentang.

Buat coleslow senang je, potong daun kubis halus2, masukkan garam, mayonaise, pepper dengan perah lemon sikit. Gaul-gaul dah siap kan. Masukkan olive oil sikit. Aku suka olive oil. 

Capsicum aku sauteed je ngan olive oil.

Dah settle menu aku untuk hari ni.

Oh, ada lagi. Sebab aku rasa macam tak cukup je ikan tu, aku rebus spageti dan buat kuah spageti skali. Sekejap je siap. Tak lama man apon ko..hehehe menu penyelamat.


Untuk kuah carbonara, aku:

1. panaskan olive oil, sautee kan bawang putih dan cili padi (tumbuk dalam 5 6 bijik ikut tahap kepedasan korang). 
2. Pahtu masuk dada ayam cincang. Kelentang keletung kejap. 
3. Masukkan mushroom cream (aku memang sentiasa ada stok benda ni) dan tambah air sikit.
4. Sedia untuk di angkat. 
5. Masa nak hidang tabur cheese (aku takdak cheese so biar dia bolen ja). Capsicum bagai boleh masukkan, tapi ni menu nak cepat. So apa pon tadak. 

Spageti tu pulak lepas rebus panas2 tu angkat masukkan dalam periuk. Pecah telur sebijik, gaul2 dengan spegeti tadi. Bila spegeti panas2 tellur tu akan masak dengan sendirinya. Lepas tu tuang la sos carbonara tadi.

Sekian....kena plak dengan air jagung bear buat. Memang terbaik lah breaking fast kitorang semalam. Aku tak boleh kalau bear yang buat air. Mesti perut aku kembung ngan air. Dia memang pandai buat air. Macam minum kat kedai. Yeay....happy stomach.

Ok lah, nak ca cin cau dulu. Nak balik Berperang kat dapur...

Bye...kipidap don gibap.... :)

4 comments:

Wanie Samani said...

GULP! bestnye Kak Pa.........

Azfa Bt Hj Baharudin said...

hahahahhaa.....kakpa sangat

Eintan Nurfuzie said...

adeh.. rs lapar.. pebret cik en ni

Azfa Bt Hj Baharudin said...

Hahahahaa....adoi..kena p cari ni....

2020 dan blog Azferrr

Assalamualaikum WBT Entri pertama untuk tahun 2020 setelah hamper dua tahun xjenguk blog. bertemu kita kembali. uish dah tumbuh Lalang da...